فیلم کوتاهمستند

تاریخچه تحولات فلسطین – جان ریز

مستند تاریخی توسط جان ریز، یک مارکسیست انگلیسی، ساخته شده است. او در این فیلم به بررسی ریشه‌های مسئله فلسطین و اسرائیل می‌پردازد. او شروع می‌کند با نگاهی به دوران پایانی امپراطوری عثمانی. او همچنین نشان می‌دهد که چگونه قدرت‌های استعمارگر غربی در ساختار سیاسی عرب‌ها دخالت کردند و به ایجاد یک دولت دشمن در خاورمیانه کمک کردند، به منظور حفظ منافع خود. جان ریز در این مستند به صورت صحیح جنایت‌های رژیم فاشیست اسرائیل را شرح می‌دهد و ثابت می‌کند که این رژیم نقش یک حامی منافع آمریکا در تمام خاورمیانه را دارد.

تاریخچه تحولات فلسطین – جان ریز
تاریخچه تحولات فلسطین – جان ریز

این رژیم که در اثر استعمار دول امپریالیستی پس از جنگ جهانی دوم به عنوان اسرائیل شناخته می‌شود، همواره نقش یک محافظ برای منافع سرمایه‌داری بزرگ در خاورمیانه را بازی کرده است. این رژیم با انجام جنگ‌ها، مداخلات و تحریکات مختلف در منطقه، یکی از عوامل اصلی استراتژی امپریالیسم برای حفظ و گسترش قدرت خود است. مثال‌های زیادی از این سیاست را می‌توان در راه‌اندازی جنگ‌های گسترده، حمایت از مخالفان و تلاش برای سرنگون کردن دولت‌های نامطلوب یافت. هدف نهایی این رژیم، بازتقسیم خاورمیانه به نفع امپریالیسم آمریکا و هم‌پیمانانش است. بازتقسیم که در تبعید هدف اصلی دوره امپریالیسم، یعنی بازتقسیم جهان بین قدرت‌های سرمایه‌دار و شرکای آن‌ها قرار دارد.

تاریخچه تحولات فلسطین – جان ریز
تاریخچه تحولات فلسطین – جان ریز

اسرائیل در طول تاریخ خود همواره نقش سرکوبگرانه ای در برابر جنبش ها و قیام های کارگران خاورمیانه داشته است. مثال هایی از این نقش عبارتند از: هم پیمانی با حکومت پهلوی برای خفه کردن اعتراضات طبقه کارگر و سایر زحمت کشان قبل از انقلاب ٥٧ . همچنین سرکوب شدید و مستمر توده های زحمت کش و طبقه کارگر فلسطین، کشتار گروهی، بمباران روزانه، تحریم و محاصره اقتصادی، تخریب و اشغال زمین ها و غارت منابع زندگی آن ها نشان دهنده ی ماهیت و عملکرد این رژیم در قبال توده های زحمت کش و طبقه کارگر خاورمیانه می باشد. بنابراین مشخص است که اسرائیل نه فقط وجود خود را بلکه عملکرد خود را نیز در جهت منافع امپریالیسم جهانی و به ضرر منافع توده های زحمت کش خاورمیانه قرار داده است.


دانلود مستند تاریخچه تحولات فلسطین

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام، رفقا.
    اگر این چند قلم را هم در فایل معرفی فیلمتان بگذارید عالی می‌شود (حتی در فیلم‌های مستند مثل همین تاریخچۀ تحولات فلسطین و کشتار معدنچیان ماریکانا):
    1. عنوان انگلیسی فیلم
    2. نام کارگردان
    3. سال ساخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا